Assistance domowy i samochodowy. Jak działa i kiedy jest potrzebny?
Assistance gwarantuje organizację pomocy w nieprzewidzianych sytuacjach. Najczęściej dokupuje się go do polis samochodowych, mieszkaniowych czy podróżnych. Sprawdzamy, jak działa assitance domowy i samochodowy.
Assistance domowy i samochodowy
Podstawową zasadą działania assistance jest zorganizowanie pomocy w sytuacji awaryjnej. Podpisując umowę assistance otrzymujemy numer centrum alarmowego, które obsługuje polisę. Dzięki temu w nagłej potrzebie nie trzeba szukać kontaktu do najbliższego hotelu czy adresu dyżurującego szpitala albo firmy holującej zepsuty samochód lub hydraulika, który naprawi cieknący kran.
Pakiety assistance oferują firmy ubezpieczeniowe, ale też sprzedawcy samochodów, banki, a ostatnio nawet operatorzy energii elektrycznej. Okres ochrony i zakres może zależeć od wersji ubezpieczenia, warto zawsze dokładnie przeczytać umowę. Jak więc działa assitance domowy i samochodowy?
Assistance samochodowy
W większości przypadków umowy zawiera się na rok. Ubezpieczenie gwarantuje organizację pomocy, gdy zdarzy się wypadek, kradzież albo awaria. Warto sprawdzić, czy umowa zawiera holowanie do serwisu (zwykle ograniczone jest ono liczbą kilometrów lub maksymalnym kosztem usługi), naprawę na miejscu (do jakiej wartości) i dowóz paliwa. W droższych opcjach assistance możemy liczyć też na dostarczenie samochodu zastępczego na czas naprawy, a nawet nocleg kierowcy i pasażerów.
Bardziej rozbudowane pakiety assistance można dokupić jako rozszerzenie ubezpieczeń OC oraz AC lub samodzielnie. W zależności od oferty ubezpieczyciela w skład polisy wchodzą również takie usługi jak pomoc prawna, kierowca zastępczy czy pokrycie kosztów parkingu.
Ubezpieczenia assistance nie można traktować jako darmowego sposobu na doraźną reanimację niesprawnego auta. Nawet jeśli wykupimy najdroższą opcję polisy, ubezpieczyciel nie będzie nas ratował z każdej opresji. Za stan pojazdu musimy być odpowiedzialni, od tego zależy też bezpieczeństwo na drodze. Warto więc wiedzieć, że z reguły przy powtarzających się awariach, za kolejne zgłoszenie tej samej usterki trzeba zapłacić.
Assistance samochodowy bardzo przydaje się podczas zagranicznych podróży. Nawet jeśli dobrze porozumiewamy się w obcym języku, samodzielne zorganizowanie pomocy lokalnie bywa trudne. Zdarza się, że autostrady obsługiwane są przez wybrane firmy, a w niektórych krajach trudno cokolwiek wyegzekwować. Centrum alarmowe, które obsługuje polisę assistance jest w stanie załatwić za nas najtrudniejsze sprawy i wspomóc nas w zorganizowaniu naprawy czy holowania.
Przy wyborze polisy zastanówmy się najpierw, jakie mamy potrzeby i do nich dobierzmy odpowiedni produkt. Zapoznajmy się koniecznie z warunkami pomocy. Zwróćmy np. uwagę, kiedy i jak skorzystamy z samochodu zastępczego. Mogą zdarzyć się ograniczenia związane z koniecznością skorzystania z warsztatu wskazanego przez ubezpieczyciela. Niektórzy ubezpieczyciele pokrywają koszt dostawy części zamiennych, doprowadzenia naprawionego samochodu do właściciela lub złomowania samochodu, gdy dojdzie do szkody całkowitej.
Jeśli zdarzy się wypadek lub awaria, assistance pokrywa też koszty podróży do określonej sumy lub na określoną odległość. Czasem dodawany jest pakiet medyczny, który obejmuje pokrycie kosztów dowiezienia do szpitala w razie kłopotów ze zdrowiem.
Assistance domowy
W sytuacji zdarzenia losowego, takiego jak zalanie, pożar, włamanie czy kradzież, ubezpieczenie gwarantuje wypłatę odszkodowania, czyli pokrycie kosztów użytych do naprawy materiałów i usług, które sami musimy sobie kupić i zorganizować. Assistance natomiast to realna pomoc, polegająca na fachowym usunięciu szkody przez odpowiedniego profesjonalistę.
Assistance w domu wspiera nas więc w przypadkach losowych, takich jak awarie sprzętu czy nawet kradzież z włamaniem. Gdy pęknie rura, zatrzaśnie się zamek czy zepsuje telewizor, sprawdzeni serwisanci „od ręki” pomogą poradzić sobie z tym problemem. Nie musimy tracić czasu na poszukiwanie fachowców. A to bywa bardzo trudne!
Firmy ubezpieczeniowe na bieżąco weryfikują sieć podwykonawców realizujących usługi dla klientów assistance. Każda reklamacja jest weryfikowana i w razie potwierdzenia się nieprawidłowości podejmowana są działania mające poprawę jakości świadczonych usług. W dodatku na fachowca wezwanego w ramach assistance możemy liczyć 24 godziny na dobę. Wiele ubezpieczeń gwarantuje maksymalny czas, w jakim specjalista zjawi się, by nam pomóc.
Jeśli nie uda się naprawić sprzętu na miejscu, ubezpieczenie może też pokryć koszty przewiezienia lodówki czy pralki do serwisu.
Pakiety assistance mają bardzo różny zakres, koniecznie przed podpisaniem umowy, trzeba się z nim zapoznać i sprawdzić wyłączenia. Nie wszystkie awarie w domu da się w ten sposób usunąć. Celem tego ubezpieczenia jest w szczególności pomoc w sytuacjach nagłych i nieoczekiwanych, a nie remont zużytego sprzętu. Dlatego nie możemy liczyć na bezpłatną wymianę zużytych części.
Sporo firm ubezpieczeniowych w ramach assistance domowego oferuje możliwość umówienia wizyty lekarskiej lub dowóz leków. Mamy też zagwarantowaną opiekę lub zwrot kosztów za opiekę nad dziećmi, osobami niesamodzielnymi oraz nad zwierzętami, czy też ochronę mienia, gdy w wyniku włamania zostaną wyważone drzwi lub uszkodzone okna. Bogatsze pakiety assistance domowego gwarantują np. pomoc medyczną dla członków rodziny oraz dostępną całodobowo infolinię prawną i medyczną.