Szkoda całkowita… i co dalej? Co zrobić z wrakiem samochodu?
Przytrafił ci się wypadek lub poważniejsza stłuczka, po której usłyszałeś od swojego ubezpieczyciela hasło „szkoda całkowita”? Dowiedz się, co zrobić w sytuacji, gdy po wypadku twojego samochodu nie opłaca się naprawiać i co przysługuje ci z tytułu szkody całkowitej z OC sprawcy.
Czym jest szkoda całkowita?
Na początek wyjaśnijmy, co kryje się pod pojęciem szkody całkowitej. Szkoda całkowita to rodzaj szkody majątkowej. Ze szkodą całkowitą mamy do czynienia wtedy, gdy przedmiot ubezpieczenia – w tym przypadku – samochód uległ uszkodzeniu w takim stopniu, że jego naprawa jest niemożliwa lub nieuzasadniona ekonomicznie, a więc koszt naprawy przewyższałby jego wartość.
Szkoda całkowita z OC a szkoda całkowita z AC
Rozliczenie szkody całkowitej różni się w przypadku ubezpieczenia OC i AC.
W sytuacji, gdy jesteś poszkodowanym, z OC sprawcy dostaniesz odszkodowanie w wysokości 100% wartości rynkowej twojego samochodu. Jeśli jednak wypadek wydarzył się z twojej winy, wtedy odszkodowanie powypadkowe wypłacane jest z twojej polisy autocasco (AC). Otrzymasz rekompensatę w wysokości określonej na podstawie Ogólnych Warunków Ubezpieczenia polisy AC.
Kiedy orzekana jest szkoda całkowita?
Pęknięty blok silnika, rozerwany bok pojazdu… Tak poważne uszkodzenia mogą być podstawą do orzeczenia szkody całkowitej. Ustala to rzeczoznawca w warsztacie lub innym miejscu, do którego został przewieziony samochód. Jeśli uzna, że w zależności od rodzaju ubezpieczenia, naprawa przekroczyłaby wartość rynkową pojazdu w dniu wypadku lub w ubezpieczeniu AC wyniosłaby ponad 70% wartości nieuszkodzonego pojazdu, wtedy orzeka szkodę całkowitą. Orzekanie szkody całkowitej odbywa się zawsze w indywidualnym postępowaniu.
A co z pozostałościami samochodu?
Samochód z orzeczoną szkodą całkowitą po wypadku to wrak. Wiele towarzystw ubezpieczeniowych oferuje swoim klientom pomoc w sprzedaży wraku na aukcji, co jest najwygodniejszą, a często i najkorzystniejszą z dostępnych możliwości. Możesz też spróbować sprzedać wrak samodzielnie, choć ryzykujesz uzyskaniem niższej ceny.
Jak sprzedać wrak samochodu?
Jeśli zdecydowałeś się sprzedać wrak na własną rękę, zrób to najszybciej jak to możliwe, ponieważ za każdy zarejestrowany pojazd, również nienadający się do jazdy, musisz płacić składki OC.
Oddawanie wraku do kasacji
Kasacji pojazdu może dokonać tylko uprawniona stacja demontażu pojazdów. Listę takich stacji znajdziesz na stronie internetowej swojego urzędu komunikacyjnego. Gdy oddasz zniszczony samochód do kasacji, rozliczenie szkody od ubezpieczyciela otrzymasz dopiero po przedstawieniu rachunku za usługę ze stacji demontażowej. Po kasacji samochodu masz prawo do jego wyrejestrowania. Za niewykorzystany okres ochrony ubezpieczeniowej przysługuje ci zwrot części składki! Skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem.
Szkoda całkowita a naprawa samochodu
Jeśli jesteś bardzo przywiązany do swojego samochodu, możesz rozważać mimo wszystko naprawę auta. Przed podjęciem decyzji, pomyśl jednak przede wszystkim o bezpieczeństwie, a nie o oszczędnościach, które mogą okazać się pozorne. Zastanów się, czy chcesz ryzykować jazdę samochodem, który ma np. spawany bok i nie zapewnia odpowiedniego poziomu ochrony tak jak auto bezwypadkowe?
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? // Nie taka szkoda straszna, jak ją malują
W praktyce z tytułu szkody całkowitej nic nie tracisz, a nawet możesz na tym zyskać! Jeśli wycena auta została należycie przeprowadzona, otrzymasz równowartość pojazdu przed wypadkiem. Przysługuje ci także rekompensata z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu (w przypadku samochodów osobowych maksymalny wiek pojazdu to 6 lat). Tym samym zyskujesz szansę na wymianę samochodu na nowszy, bardziej ekonomiczny i będący w stanie zapewnić ci lepsze bezpieczeństwo.