Części alternatywne i oryginalne: naprawa samochodu w ramach AC i OC. Jakie części wybrać?
Czy zawsze jest sens naprawiać auto przy użyciu wyłącznie części oryginalnych? Kiedy to się nie opłaca? Wyjaśniamy, na czym polegają różnice między częściami. Kiedy trzeba pomyśleć o ich wyborze i jak to jest z naprawą z OC i z AC? Części alternatywne i oryginalne – wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat.
Części alternatywne i oryginalne: czym różnią się od siebie?
Część alternatywna to taki sam element, wykonany przez różnych producentów lub przez tych samych producentów, tylko bez logo producenta pojazdu. Podział części samochodowych na grupy reguluje rozporządzenie Komisji Europejskiej GVO 461/2010. Wprowadzone przez nie oznakowania nie są jednak stosowane w sposób ujednolicony. Na polskim rynku motoryzacyjnym obowiązuje więc klasyfikacja uzupełniająca. Części alternatywne i oryginalne według niej:
-
„O” (czasami OE)
Części oryginalne, z logo producenta samochodu np. Forda czy BMW. Są to najdroższe z dostępnych na rynku części.
-
„Q”
Pod symbolem „Q” kryją się części, które produkuje się na tych samych liniach produkcyjnych, co te z oznaczeniami „O”. Nie widnieje na nich jednak marka samochodu, dla którego są przeznaczone, lecz nazwa producenta tej części. Czyli zamiast reflektora z logo Forda czy BMW, dostaniemy identyczny, tyle, że z napisem „Bosch”. Bo to właśnie Bosch jest dostawcą np. lamp, które montuje się do samochodów danej marki.
-
„P”
Symbol „PT” lub „PC” oznacza, iż jest to część o porównywalnej jakości do tej oryginalnej. O tym zaświadczają europejskie stowarzyszenia (T – Thatcham oraz C – Centro Zaragoza). Z kolei części z symbolem „PJ” mają nie tylko porównywalną jakość do części oryginalnych, ale są również polecane przez dystrybutora, ale nie przez producenta pojazdu.
-
„Z”
Najniżej w hierarchii części zamiennych znajdują się te z oznaczeniami „Z”. Takie zamienniki nie mają zaświadczeń o stopniu jakości względem części oryginalnych. Jednak również w tej grupie wyróżnić można elementy, które polecają ich dystrybutorzy. I właśnie takimi elementami są te z oznaczeniem „ZJ”.
Części alternatywne i oryginalne: naprawa samochodu w ramach AC
W przypadku AC o tym, na jakich częściach, w razie wypadku, naprawiony zostanie twój samochód, decydujesz sam. Robisz to już na etapie wyboru polisy. Oczywiście opcja napraw z użyciem części oryginalnych wiąże się z wyższą składką. Dlatego zastanów się, czy w przypadku twojego wysłużonego samochodu, wariant z zamiennikami nie okaże się korzystniejszy. W niektórych przypadkach wybór części oryginalnych będzie najlepszym rozwiązaniem. Zwłaszcza przy ubezpieczaniu samochodów wciąż objętych gwarancją producenta.
Naprawa samochodu w ramach OC
W przypadku likwidacji szkody z OC sprawcy sytuacja nieco się komplikuje. To, z wykorzystaniem jakich części zrealizowane zostaną naprawy, uzależnione jest od wielu czynników. Są to m.in. stan techniczny, wiek i przebieg samochodu, historia wcześniejszych napraw i serwisu. Wciąż aktualny jest wyrok Sądu Najwyższego z 3 lutego 1971 r. Zawiera jasną wskazówkę, iż „o przywróceniu stanu poprzedniego pojazdu można mówić jedynie wówczas, gdy stan samochodu po naprawie pod każdym istotnym względem (stan techniczny, zdolność użytkowa, części składowe, trwałość, wygląd estetyczny itp.) odpowiada stanowi tegoż samochodu sprzed wypadku”. Ważne są również postanowienia Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych z 16 grudnia 2014 roku, szczególnie wytyczne numer 17, 18 oraz 19.
Przeczytaj też : co zrobić w razie stłuczki?
Części alternatywne i oryginalne: ważne wytyczne
Wytyczna 17
„Zakład ubezpieczeń, ustalając wysokość świadczenia z umowy ubezpieczenia OC, powinien uwzględniać wartość części zakwalifikowanych do wymiany, która zapewnia przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę̨”.
Wytyczna 18
„Świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów ustalane metodą kosztorysową powinno być ustalone w oparciu o wartość dostępnych części”.
Wytyczna 19
„Zakład ubezpieczeń nie powinien ustalać wysokości świadczenia skutkującej ograniczeniem uprawnionego z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów co do możliwości naprawy pojazdu, gdy nie wystąpiła szkoda całkowita. Zakład ubezpieczeń powinien stosować identyczne kryteria ustalania wysokości świadczenia niezależnie, czy ustala wysokość świadczenia w razie szkody częściowej, czy też bada ewentualną zasadność uznania szkody za całkowitą. W przypadku uznania szkody za całkowitą, zakład ubezpieczeń powinien udzielić uprawnionemu pomocy w zagospodarowaniu pozostałości pojazdu.”
Samochód po naprawie w takim samym stanie jak przed szkodą
Wszystkie powyższe wytyczne sprowadzają się do jednego wniosku: samochód po naprawie musi być dokładnie w takim samym stanie jak przed nastąpieniem szkody. I o tym warto wiedzieć. Zgodnie z obowiązującym prawem, właściciel auta nie może ani stracić na naprawach, ani zyskać. Strata czy zysk rozumiane są jako spadek lub podniesienie wartości pojazdu, a nie innego rodzaju przysporzenia majątkowe jego właściciela.
Jeżeli z kolei przewidywany koszt naprawy auta przekroczy jego wartość rynkową, odszkodowania nie wypłaca się na podstawie rachunków związanych z naprawą, lecz w oparciu o różnicę pomiędzy wartością pojazdu w stanie nieuszkodzonym, przed wypadkiem a obecnym wrakiem.