Stłuczka z mojej winy – i co dalej? Jak zgłosić szkodę z AC?

Miałeś stłuczkę ze swojej winy? Następnym razem będziesz uważać, ale samochód trzeba naprawić. Na szczęście masz polisę AC. Jak zgłosić szkodę z AC, co można naprawić? Oto najważniejsze informacje.

Jak zgłosić szkodę z AC?

Najprościej, zadzwoń do ubezpieczyciela. Numer do centrum alarmowego znajdziesz na polisie. Możesz też zgłosić szkodę przez internet, wysłać zgłoszenie pocztą lub osobiście w najbliższym oddziale. Przygotuj dokumentację dotyczącą kolizji. Może to być spisane przez ciebie oświadczenie, zdjęcia z miejsca zdarzenia, dane  świadków. Ponadto miej przy sobie prawo jazdy, dowód osobisty i dowód rejestracyjny auta.

Podczas zgłaszania szkody

Zapytaj konsultanta o to, czy w ramach twojej polisy AC przysługują ci dodatkowe usługi, np. czy możesz na czas naprawy wynająć samochód zastępczy. Umów się na oględziny rzeczoznawcy w dogodnym dla ciebie terminie. Rzeczoznawca przyjedzie, aby wycenić szkodę. Jeżeli twoja polisa przewiduje taką opcję możesz wybrać także bezgotówkową formę rozliczenia, a warsztat który współpracuje z ubezpieczycielem sam dokona rozliczenia szkody z ubezpieczycielem, bez twojego udziału.

Po dokonaniu oględzin, ubezpieczyciel na podstawie uzyskanej dokumentacji i ogólnych warunków kupionej przez ciebie umowy ubezpieczenia w ciągu 30 dni zajmie stanowisko w twojej sprawie. Dlatego już przy zakupie polisy musisz poznać warunki ubezpieczenia i zdecydować, jaki jego wariant jest dla ciebie najkorzystniejszy. Pamiętaj, ubezpieczenie autocasco ma chronić twoją własność, więc dobrze określ swoje potrzeby.

Jak zgłosić szkodę z AC? Wariant kosztorysowy i wariant ,,warsztat”

Sposób likwidacji szkody zależy od warunków umowy ubezpieczenia. Kupując polisę mogłeś wybrać wariant kosztorysowy lub wariant warsztatowy. Kosztorysowy oznacza, że ubezpieczyciel wycenia szkodę według sporządzonego przez siebie kosztorysu i wypłaca na twoje konto pieniądze. Wariant warsztatowy daje ci prawo odstawić auto do warsztatu, ubezpieczyciel wówczas rozlicza się bezpośrednio z serwisem, a ty o nic się nie martwisz.

Termin zgłoszenia szkody

Termin na zgłoszenie szkody znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Zazwyczaj jest to 7 dni od powstania szkody, ale najlepiej będzie, jeżeli dokonasz zgłoszenia szkody jak najszybciej. Umożliwisz ubezpieczycielowi w ten sposób sprawną ocenę uszkodzeń i oszacowanie wysokości twojej szkody. Ubezpieczyciel powinien zająć stanowisko w twojej sprawie w ciągu 30 dni od jej zgłoszenia.